آخرین جمعه ماه نوامبر را جمعه سیاه یا بلک فرایدی می نامند .بلک فرایدی یک روز پس از روز شکر گذاری مسیحیان است .

به گزارش افکار نیوز ،در این روز بسیاری از فروشندگان در سراسر جهان ،محصولات خود را با تخفیف های استثنایی تا 90% که فقط یک بار به فروش می رسانند .در روز جمعه سیاه بسیاری از مردم جهان در صف خرید طولانی منتظر می مانند و کالای مورد نیاز خود حتی تا یک دهم قیمت واقعی آن خریداری می کنند .

در گذشته هدف از برگزاری حراجی جمعه سیاه این بود که فروشندگان انبارهای خود را قبل از شروع سال میلادی جدید تخلیه کنند تا بتوانند کالاهای شب عید کریسمس را تهیه بکنند اما امروزه با تبدیل شدن حراجی جمعه سیاه به فرهنگی فراگیر ،فروشگاه های بزرگی همچون آمازون ، محصولات دیجیتال را نیز در بلک فرایدی با تخفیفات ویژه به فروش میرسانند .

جمعه سیاه | وبسایت رسمی سعید اشتیاقی

چرا جمعه سیاه ؟

برخی باور دارند حضور زیاد مردم در خیابان ها و فروشگاه ها و تشکیل صف های طولانی ، شهر را سیاه رنگ می کرده است .

گروهی دیگر باور دارند در این روز بر اثر شمردن زیاد پول ها سیاه و کثیف می شد .

 

 

 

عده ای هم علت این نام گذاری را رفتارهای خشنونت آمیز خریداران حین خرید کالاهای رو به اتمام می دانند .

اما امروزه با وجود امکان خرید انلاین نه تنها دیگر خبری از صف های طولانی و دست های کثیف نیست ،بلکه مردم می توانند با خرید محصولات دیجیتال در کاهش ترافیک و آلودگی هوا نیز سهمی داشته باشند .

بلک فرایدی در جهان یا جمعه سیاه در ایران ؟

حراجی بلک فرایدی برای اولین بار در آمریکا آغاز شد . در کشور آمریکا تقریبا همه فروشگاه ها محصولات خود را در جمعه سیاه با تخفیف ویژه می فروشند . در بسیاری از فروشگاه ها ی کشورهای دیگر همچون کانادا ، بریتانیا ،فرانسه و روسیه نیز در این روز تخفیف های استثنایی به مشتریان خود می دهند . کم کم با توسعه اینترنت و همگانی شدن خرید انلاین ، فروشگاه های بزرگی مثل آمازون ، ای بی و علی بابا توانستند بازار بلک فرایدی را به چنگ آورند .

جمعه سیاه در ایران چهار سال پیش توسط بامیلو مطرح شد و پس از آن دیجیکالا هم به جمع فروشندگان جمعه سیاه پیوست .با وجود شرایط نا مساعد اقتصادی فعلی ،ارايه تخفیف های استثنایی در جمعه سیاه می تواند یک فرصت مناسب برای فروشندگان و خریداران ایرانی باشد تا هم خریداران کالاهای مورد نیاز خود را با پرداخت مبلغ کمتری بخرند و هم فروشندگان درآمد خود را افزایش دهند . اما این نیازمند شفاف سازی قیمت ها و نظارت درست بر آنهاست .

در ادامه به این سوال که آیا حراجی در ایران به درستی انجام می شود یا نه پاسخ دهیم ..

در مورد اصناف سنتی شاهد هستیم که موقعی که واحد صنفی بخواهد دست به حراج بزند می بایست از اتحادیه مربوط خود مجوز لازم را اخذ نماید اما در این فروشگاه های اینترنتی هیچ نظارتی نیست که آیا این حراج به قیمت واقعی صورت گرفته و یا بعد از افزایش قیمت متولی این سایت ها و فروشگاه ها ی اینترنتی در جدال هستند و مردم متضرر از این اختلافات بین تشکلی .

مورد دیگر اینکه زمان بلک فرایدی به فرهنگ خرید ما ایرانی ها نمیخورد چرا که ایرانی ها دوست دارند با نزدیک شدن به سال جدید شمسی خرید خود را نهایی کنند و تا قبل از آن گویی تب و تاب خرید به آنها مستولی نمیگردد.

اما مورد بسیار مهم اینکه بسیاری از کاربران و کسانی که تجربه خرید را داشته اند اظهار دارند که بیشتر این اجناس از قیمت واقعی آنها تخفیف نخورده است و دیگر اینکه خریداری اظهار داشته لوازم آرایشی را از سایتی خریداری کرده بود اما به دلیل ماندن بسیار در انبار قابل استفاده نبود و دیگری از ارسال دیر هنگام گله مند بودند .

مورد دیگر نبود آمادگی زیر ساخت و سرورهای این سایتها در مقابل این حجم مراجعه به سایت و عدم توانایی ارسال در صورت خرید میباشند .

در پایان یاد آور میشویم که این حراجها در صورتی مفید خواهد بود که به نفع مصرف کنندگان باشد و به سبد خانوار در این شاریط بد اقتصادی کمک کند و نه فقط بالابردن تعداد فروش سایتها و خالی کردن انبارها از اجناس بنجل و نامرغوب .

سعید اشتیاقی