بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ (الکترونیک و کامپیوتر و تجارت الکترونیک) با وجود تمام حدس و گمانها درباره عدم برگذاری، طبق زمان اعلام شده برقرار شد و به پایان رسید.

شاید بتوان ادعا کرد که این نمایشگاه بزرگترین رویداد تجاری درعرصه تولید و عرضه محصولات و خدمات صنایع الکترونیک و کامپیوتر کشور است که همه ساله با حضور گسترده و چشمگیر دست اندرکاران این حوزه برگذار می گردد.

بالاخره در روز آخر این نمایشگاه فرصت بازدید شد ، اگر چه از قبل درباره عدم حضور بزرگان این صنعت به خاطر شرایط بد اقتصادی شنیده بودم، انتظار خلوتی و عدم شور و هیجان را پیش بینی میکردم که با حضور در سالن های 8 و9 و بازدید از استارت آپ ها نظر من عوض شد.

حضور حدود 400 استارت آپ و رشد چندین برابری نسبت به سالهای قبل نوید دهنده علائم خوب و بدی بود. که شامل برخی کسب و کارهایی که فقط در حد ایده بودند و برخی از مرحله ایده گذشته و دنبال سرمایه گذار بودند و برخی هم به سودآوری رسیده بودند.

خوب از آن جهت که با اعتماد به این جوانان در حوزه کسب و کارهای کوچک و حمایت از این نوع مدل کسب و کارها میتوان درصد قابل توجهی از نرخ بیکاری را کاهش داد چرا که تحقیقات نشان داده که بهترین نوع کارآفرینی در اینجا رخ میدهد و اینکه در این حوزه شاهد نوآوری 42 برابری نسبت به کسب و کارهای غول پیکر هستیم.

معاونت علمی ریاست جمهوری اقدامات بسیار خوب در این حوزه انجام داده است اما هنوز جای کار بسیار هست و این جوانان چشم امید به این معاونت دوخته اند برای حمایتهای بیشتر.

و اما این حضور پرشور استارت آپها حاوی یک سیگنال بد و خطرناک برای صنوف و کسب و کارهای سنتی هستند که در برابر تحولات و کسب و کارهای نوپا مقاومت میکنند و حاضر نیستند خود را به این چرخه ملحق کنند.

واقعیت این است که با ظهور کسب و کارهای نوپا بسیاری از شغل ها از بین میرود، اما بنا به آمار مکنزی تا سال 2025 در مجموع 800 هزار شغل در انگلیس از بین میرود در حالیکه 3.5 میلیون شغل جدید جایگزین آنها میشود.

از سوی دیگر اخیرا بدنه سنتی سرمایه گذاران را مشاهده می کنیم که وقتی میبینند نسل جوان با کمترین سرمایه ها میتوانند کسب و کارهای خوبی را راه اندازی کنند ، در این حوزه سرمایه گذاری بیشتری خواهند داشت، امری که از سوی استارت آپها بیشترین نیاز به آن احساس میشود.

در اقتصاد دیجیتال نقش پررنگ کسب و کارهای نوپا و مبتنی براینترنت قابل انکار است و سرمایه گذاران با دیدن موفقیت های جوانان این حوزه به سمت سرمایه گذاری در این حوزه ترغیب خواهند شد .

در خاطرم هست که رئیس اتاق اصناف جایی گفته بود چندین صنف در آینده نه چندان دور محو خواهند شد اینکه این خطر را شناخته اند خیلی خوب است اما مهمتر این است که راه حل بدهند و اقدام کنند که افسوس و دریغ از یک اقدام خوب و جامع که به نفع اصناف در حال انقراض باشد، صنوفی مثل اتومبیل کرایه که اخیرا با ورود تاکسی های اینترنتی دستخوش تغییر شده، در آینده نزدیک سراغ صنف صوت و تصویر، خشکشویی، تعمیرگاه داران،‌ تعویض روغنی و کارواش ها و … میرود .

به راستی وظیفه اتاق اصناف چیست ؟ غیر ازاینکه با آموزش و روشنگری می بایست آینده صنوف خود را ترسیم کند و اعضای صنف خود را آماده مواجه با علم روز ؟

آیا هنوز زمان آن نرسیده ؟

بر همگان روشن است که نمیتوان جلوی این سیل خروشان نوآوری و جوانان مستعد را گرفت پس باید نو شویم و طرحی نو دراندازیم