بعد از انقلاب و با شروع تحریم ها، چه تحریم های کوچک و چه در این زمان که بیشترین و ظالمانه ترین تحریم ها صورت گرفته است اصناف و بازاریان نوک پیکان مبارزه با تحریم ها بوده و نقش شگرفی را در این راستا ایفا کرده اند.

اما به دلیل نظارت ناصحیح بر سیستم بالادستی گاهی به این قشر زحمت کش القابی ناشایسته نظیر محتکر، اخلالگر، کم فروش و یا گران فروش نسبت داده می شود، در صورتی که خداوند می فرماید: «الکاسب حبیب الله».

نظارت درست این است که برای کنترل کالای قاچاق از مبادی ورودی کنترل دقیق صورت پذیرد نه از کسبه خود. این انتظار بی مورد نیست که اصناف و بازاریان محترم در این زمان حساس که نوسانات قیمت ارز، بی ثباتی قیمت ها و سایر مسائل منفی اقتصادی به اوج خود رسیده اصناف به نقش قانونی خود که مجلس شورای اسلامی آن را تعیین و تبیین کرده است، بیشتر بپردازد.

از مهمترین این فعالیت ها می توان به ارائه نظر مشورتی به وزارت صمت و سایر دستگاه های اجرایی اشاره کرد؛ چراکه مشکل معیشت مردم با بخشنامه و ابلاغیه پشت درب های بسته حل نمی شود و در اصطلاح کسی میتواند مشکل را حل کند که آن را لمس و درک کرده باشد. بازاریان عزیز با مشورت و ورود به موقع به مسائل روز می توانند مشکلات را به بهترین نحو حل و فصل نمایند، چراکه کسبه در کف بازارند و ارتباط مستقیم با مردم دارند.

از دیگر مواردی که حق قانونی اصناف است و نادیده گرفته و یا کمتر به آن توجه می شود، بحث نظارت و بازرسی از زیر مجموعه خود است که با کوچک ترین تنش در مسائل اقتصادی تاثیری بزرگ دیده می شود. اگر نظارت و بازرسی مستمر باشد و از اهرم های قانونی به موقع استفاده شود، شاهد افزایش قیمت و تنش در بازار نخواهیم بود.

لازم به ذکر است، نقش بزرگ اصناف و خرده فروشی در دوران کرونا نباید نادیده گرفته شود؛ چراکه با این سیستم فروش مویرگی اصناف بود که توانستیم در دوران سخت کرونا که کشورهای بزرگ اروپایی، آسیایی و آمریکایی با کمبود مواد غذایی و بهداشتی رو به رو شده بودند، ما در تامین مایحتاج مردم مشکلی نداشته باشیم.

در پایان سخن خود را با جمله ای از امام راحل که فرمودند : «اصناف و بازاریان بازوان ستبر انقلابند» به پایان میرسانم و به روزهایی امید دارم که قفل مسائل اقتصادی با کلید دانش، تجربه و نظارت اصناف و تدبیر دولت حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *